Hur Sverige har varit en viktig del av e-sportens utveckling den senaste tiden

E-sportens popularitet har ökat enormt under 2010-talet. Numera omsätter industrin uppemot 10 miljarder kronor om året, och de främsta utövarna kan klassas som kändisar. Sverige har varit ett tungt namn inom e-sporten sedan dess uppkomst, och fortsätter vara en drivande kraft i branschen.

E-sportens acceptans i sportvärlden

E-sport är en av de snabbast växande sporterna i världen, och har nu också börjat få ett större erkännande som en faktisk sport. När den globala publiken idag ligger på nästan 500 miljoner människor blir det svårare att inte nämna e-sport när man pratar om professionellt tävlande, och det dyker ofta upp som alternativ när man bettar på sport på nätet med William Hill och liknande sajter som varit tidiga med att snappa upp det höga intresset för e-sporter. Dessutom produceras det allt fler spel som har tävlingsfunktioner, och antalet genrer växer. Med den större variationen krävs olika typer av expertis för att tävla, fler personer blir involverade, och möjligheterna att ägna sig åt e-sport på professionell nivå ökar. Ett samhälle som är snabbt med att skapa en grund för sporten att gro har mycket att vinna på detta, och i Sverige är förutsättningarna verkligen goda.

E-sportevent och dess spridning i kulturen

Sverige har länge varit en av krafterna som driver e-sporten framåt, och genom att implementera den i kulturen med evenemang och galor har man varit tidiga med att skapa ett samhälle som främjar sportens utveckling. Ett av de mest framgångsrika sätten har varit DreamHack, ett gaming- och e-sportevent som sedan 2013 är ett etablerat företag. Det startade som ett LAN-party på 90-talet dit gamers kunde ta med sig sina datorer och spela tillsammans med främlingar, och det gick snabbt över till att bli mer av en festival, där den sociala biten var huvudattraktionen för besökarna. DreamHack har vuxit till att bli ett av världens största e-sportevent, och turneringar anordnas för e-sportare världen över.

Sverige erbjuder även utbildningar inom e-sport, och många TV-kanaler har börjat göra utarbetade sändningar av de stora turneringarna. Då en stor del av befolkningen fortfarande inte är insatta i spelen är det ännu inte en kioskvältare TV-mässigt. Och de mest populära e-sportspelen har ganska komplicerade regler som kan göra det svårt för någon som är helt främmande för konceptet att sätta sig in i handlingen. Men med den pågående trenden är det bara en tidsfråga innan den kunskapen är mer utbredd.

Många e-sportprofiler är svenskar

Utöver att arrangera festivaler och turneringar har den starka e-sportkulturen i Sverige visat sig i antalet spelutvecklare med rötter i landet, men också i hur många av de bästa spelarna har varit från Sverige. Man fostrat flera av de mer framstående spelarna och lagen genom e-sportens livstid, och inom till exempel Counter Strike har spelare som Heaton och F0rest legendstatus, och deras respektive spelstilar är ofta inspiration för nya spelare. Och ett av de världsledande Dota 2-lagen, Alliance, har också ursprung i Sverige. Alliance blev för övrigt krönta mästare i den USA-arrangerade tävlingen The International år 2013, och prispotten låg på hela 2,8 miljoner dollar, vilket är ytterligare ett kvitto på hur e-sporten har slagit sig fram som en etablerad sport under 2000-talet.

Sverige har en historia av att ha producerat många av de största e-sportarna, men att ockupera topplistorna kommer bli tuffare framöver, då fler länder etablerar sig i sporten.

Sverige som en viktig del av e-sportens utveckling de senaste åren

  • E-sporten har vuxit som snabbast i länder med goda förutsättningar för sporten, och Sverige är ett av dem
  • Attraktiva gamingevent hålls i Sverige, med DreamHack som främsta exempel, som främjar e-sportvärlden
  • Många av de största profilerna inom e-sport är svenskar, och många lag har kopplingar till landet

Lämna en kommentar