Dota 2 image

Dota 2 uppdatering för att ta itu med matchmaking-problem – 10/10

Valve släppte en uppdatering i September  som framförallt skulle ta itu med det ökade problemet med smurfar, vilket är högt rankade spelare som skapar ett nytt konto enbart för att kunna spela på en lägre rank där motståndarna inte har en ärlig chans.

Uppdateringen skulle bland annat se till att spelare som gjorde detta, snabbt skulle ta sig till en högre rank och inte längre vara något problem för nya spelare. Denna uppdatering ledde till olika problem för högre rankade spelare då de plötsligt hamnade i matcher med spelare som hade en avsevärt lägre rank. Detta skapade en obalans i matchmakingsystemet.

I torsdags släppte Valve en ny uppdatering där syftet var att motverka detta. Nedan sammanfattar vi de viktigaste punkter i uppdateringen.

  • Om man köar som premade, och en spelare med ranken ”Immortal” är med i partyt, så räknas det som att alla spelare är rankade som Immortal. Förhoppningen är att detta ska leda till att folk som är av lägre rank inte lockas till att spela med Immortal-spelare och att Immortal-spelare i större utsträckning endast möter andra Immortal-spelare, eller spelare som är väldigt nära den ranken.
  • Om man köar i en full grupp med 5 spelare, så kommer man endast möta andra grupper med 5 spelare. Detta är en funktion som länge har efterfrågats i communityn. Valve skriver även att de är osäker vad nettoeffekten av detta kommer bli, och att de kommer bevaka det noggrant för att se till att effekten blir som Valve, och communityn önskar.
  • Systemet kommer även acceptera en mindre spread för de spelare som köar som ett party. Tidigare har man varit tvungen att ha en MMR i partyt som max skiljer sig på 2800 poäng, denna gräns är numera satt till 2000 poäng.

  • Matchmaking-systemet har fått finjusteringar i syfte att ta bort olika buggar som spelare har upplevt samt förbättre matchningen. Bland annat ska den se till att support-spelare numera inte ska ha högst rank av alla på servern
  • En uppdatering i Januari ändrade medaljsystemet så att varje medalj hade 7 olika stjärnor, eller nivåer av MMR (Machmaking rating). Detta ledde främst till en ökad förvirring gällande de olika rankerna. De har nu gått tillbaka till det ursprungliga systemet med 5 olika stjärnor per medalj.

  • Spelare har tidigare fått behålla den högsta ranken de uppnått under hela säsongen, även om de har sjunkt långt under den. Detta har i princip tagits bort. Numera får du enbart behålla denna rank om du är en stjärna under den.
  • De spelare med en behavior-score under 3000 kommer inte längre ha möjlighet att chatta med andra spelare, varken via text eller via mikrofonen. Denna funktion är något som vi spelare själv har möjlighet att reglera, då man helt enkelt röstar ner folk som uppvisar ett beteende som är toxic. 3000 är en väldigt låg score som bara kommer drabba de som beteer sig allra sämst. Detta kommer dock se till att vi spelare får större incitament till att rösta ner spelare som beteer sig dåligt, och att de som ligger nära denna gräns förhoppningsvis röstas ner och skapar mindre problem.
  • Efter en match får spelare numera möjlighet att fylla i en enkät där de får ange hur de anser att matchmaking-systemet fungerade, det vill säga var upplevelsen bra eller uppstod en ojämn matchup? Denna kommer att dyka upp när matchen är slut, men bara ibland.

Valve nämner även att de jobbar vidare på att banna spelare som använder exploits eller säljer boosts, och att det har utförts flera ban-waves sen den senaste uppdateringen. Vi ser det som väldigt positivt att Valve visar att de är villiga att lyssna på communityn och att de utvärderar de tidigare ändringar som gjorts för att se till att den önskade effekten uppnås. Vi uppmanar alla spelare att fylla i de undersökningar som dyker upp efter rankade matcher, så att vi kan hjälpa Valve att balansera matchmaking-systemet så bra som möjligt.

Lämna en kommentar