esport turnering med mycket publik

Allt Du Måste Veta om Dota 2 Internationals 2021

Från dess ödmjuka ursprung som mod för det populära spelet warcraft 3 till MOBA -genren, Dota omformade ESports och onlinespels historia. Nu bara några dagar ifrån den största MOBA -turneringen någonsin, är det intressant att kolla vad hypen handlar om, hur allt började, och vem som tävlar. Viktigast av allt är att inte bara stödja, utan satsa på de olika lag, få uppmärksamhet från vanliga medier och alla spelbolag.

Hur det började

Efter flera små “test” -turneringar som startade efter förlusten av Blizzard mot Valve för rättigheterna över spelet, såg Dota 2 -spelfranchisen potential att vinna stort. Så, 2011 (tiden går fort när du har roligt) på Gamescom gjorde Valve det första planerade högvärdiga turneringsevenemanget med en prispott på 250 000 dollar och bjöd in 18 lag att tävla. Lagen valdes ut från den då kallade Dota Pro Circuit, som har efterliknat hur den tävlande MOBA League of Legends organiserade sin alldeles egna första turnering som hölls samma år.

Även om visningen inte var så stor som många hoppades, lärde den Valve en extremt värdefull lektion. Om du vill att din turnering skall vara störst, så måste du bli störst själv. Och de mest framgångsrika turneringar inom sport har en sak gemensamt – stora prispottar och intensiva tävlingar. Så, Dota-teamet tog en vink från Formel 1 och omformade sin kvalifikationsstruktur, lagmärke och sina laguppställningar. De ändrade till och med sina meta-balanserings patchar och började bete sig som underhållningssporten från racerbanorna – allt för att skapa hype och media uppsökande. År efter år blev prispotten större, först överstigande 1 miljon, senare 10, till den punkt där vi är nu – de häpnadsväckande 40 MILJONER dollar. Den häpnadsväckande siffran och prispotten under de senaste åren höjde Dota 2 till de största turneringar inom sport, nämligen Tennis och Formel 1. Vissa säger till och med att Dota 2 är den digitala motsvarigheten till fotbollens Champions League.

Så vad händer i Dota 2 Internationals 2021?

Först måste det sägas att turneringen avbröts 2020 på grund av COVID -pandemin. Detta lämnade fans, lag och eSport i längtan. Därför är insatserna exceptionellt höga i år. Kvalificeringsrundpoängen enligt den officiella Dota -webbplatsen är 2700 poäng som erhållits från stora turneringar och 1150 poäng från de regionala ligorna. För att tjäna poäng fick lagen placera sig i topp 8 i Majors och topp 6 i den övre divisionen av de regionala ligorna inom dota 2 betting.

Detta skapade en nästan årslång turneringscykel där varje vinst var viktig. I slutändan är det bara de två bästa lagen från varje region som kvalificerade sig i de sista topp 12 som kommer att köra ut det i Bukarest om några dagar. Gruppspelet startar 07.10.2021 och huvudevenemanget börjar 12.10.2021.

Det här är lagen som lyckades säkra sig en plats i årets internationella evenemang:

  1. Evil Geniuses – 1,700 poäng
  2. PSG.LGD – 1,300 poäng
  3. Virtus Pro – 1,200 poäng
  4. Quincy Crew – 1,100 Poäng
  5. Invictus – 1,100 poäng
  6. T1 Gaming – 1,070 poäng
  7. Vici Gaming – 950 poäng
  8. Team Secret – 950 poäng
  9. Team Aster – 800 poäng
  10. Alliance – 800 poäng
  11. Beastcoast – 800 poäng
  12. Thunder Predator – 800 poäng

Den stora outliern här är Virtus Pro, som ses som det tredje bästa laget trots mediokra resultat i sina Major League prestationer. Anledningen till detta är att de är det enda laget som vann båda regionala ligasäsongerna.

Dessutom finns det kval där regionvinnarna har ett sista skott på pokalen. Dessa är:

Regionvinnare

Europa: OG

Kina: Elephant

CIS: Team Spirit

Sydöstra Asien: Fnatic

Nordamerika: Undying

Sydamerika: SG e-sports

Det är här det blir knepigt. Alla dessa lag ansågs vara främsta utmanare men lyckades knappt få en chans i finalen. OG är de försvarande mästarna och Elephant skapade ett superstjärnlag efter att ha förvärvat Kina’s bästa spelare. Fnatic och Team Spirit är alltid lag att räkna med och de erbjudade en bra show under Majors. Trots allt det överdådiga beröm som dessa 6 lag får, lyckades de knappt säkra sig en sista chans före huvudevenemanget.

Några kända lag som förväntades kvalificera sig men inte gjorde det är:

  1. Team Liquid – Du kanske känner dem från andra eSport betting spel som CS: GO och Starcraft. De betraktades alltid som de hårda spelarna i Europa -regionen. Men drama, frekvent förändrad spelstil bland lagmedlemmar och dålig prestation mot andra “lätta” lag ledde till deras undergång i år.
  2. Tundra eSports – De började starkt och tog vinster från i stort sett alla europeiska topplag inklusive det ovan nämnda Team Liquid. Tyvärr blev det över för dem när lag OG vann mot dem med en nagelbitande 2-3-poäng i en fem-spels match.
  3. Team Nigma – Alla som följer scenen vet att dessa spelare ansågs vara främsta utmanare bland fansen. I slutändan misslyckades de med att leverera konsekvent hög prestanda och insåg aldrig deras potential.
  4. EHOME – Otroligt exceptionella spelare för den kinesiska Dota 2 -scenen. Detta team visade löften på papper med stora namn som Yap Jian “xNova” Wei, som ses som en av de främsta supportspelarna i Kina. De blev dock krossade i de slutna kvalmatcherna i Kina.
  5. TNC Predator – Precis som i andra vanliga sporter finns det lag med kändisstatusspelare som bara inte kan fungera tillsammans. Detta bröt laget och efter det efterföljande dramaet lyckades de inte säkra en plats i Sydöstra Asien -regionen.

Drama mellan spelare

Precis som i de flesta vanliga sporter är Dota 2 inte riktigt en global eSport utan massor av spelar- och lagdrama. Den stora skakningen började i Kina där Team Elephant lyckades “förstöra” andra stora lagnamn som Vici Gaming och LGD.PSG genom att “stjäla” deras bästa spelare Eures, Yang och Somnus, liksom den legendariska statuslagets kapten Fy. De rekryterade också den “mest eftersökta” nya stjärnan i scenen Redpanda och bildade ett superstjärnteam värt avund. Trots detta var deras start i proffsscenen inte bra. De förlorade några tidiga matcher och hade en no-show på två majors. Trots allt, så lyckades laget att ta sig igenom detta och de fick precis tillräckligt med poäng och segrar för att vara i slutkvalet.

På andra sidan kontinenten hade Team Liquid sin egen smak lagdrama. En av de bästa talangerna i Dota -scenen och som är i Team Liquid – SamuaiL, lyckades inte visa upp sin skicklighet och blev sparkad ut från laget under sommaren, trots att resten av laget missade själva. Boxi, en annan Team Liquid -spelare som tog ledigt för att vara nära sin familj, återvände som ersättare. Men det hjälpte inte laget särskilt mycket. De misslyckades med att leverera i de regionala kvalen och besegrades slutligen av team Tundra.

Fnatic är ett annat exempel på spelardrama. Deras nedslående prestanda under TI 9 ledde till förändring i deras laguppställning med Marc Polo Luis “Raven” Fausto som gick med i den säkra banan och bänkade Nuengnara “23savage” Teeramahanon, och Kam “Moon” Boon Seng gick med i laget för att ersätta Abed Azel L. Yusop i mittfält. Slutligen ersatte Natthaphon “Masaros” Ouanphakdee Daryl Koh ”iceiceice” Pei Xiang i offlane slot. Allt detta skakade gjorde underverk för deras första säsong uppträdande, där de krossade motståndet. Segern var dock kortvarig och laget började tappa fart i Singapore Major där de kämpade mot topplagen, och slutligen blev utsparkade från evenemanget i hopp om att säkra en placering genom de sista kvalifikationerna.

Stora namn betyder stora pengar

Att tala om alla dessa stjärnspelare väcker frågan om deras intäkter. Tja, Dota 2 är en mångmiljon eSport. Vissa spelare blev miljonärer på ett år. Mer än så, från de 30 bästa eSport -spelarna med intäkter, spelar 29 Dota 2! De största intäkterna i spelet tillhör Johan “N0tail” Sundsetin som spelar för laget OG. Han fick 6.98 miljoner dollar i fickan genom sin Dota 2 -karriär! Längst ner på topp 30 -listan finns Chu “Shadow” Zeyu med 1,9 miljoner. Samtidigt tillhör Zeyu inte något lag för närvarande, eftersom konkurrensen och den ständigt föränderliga balansen i spelet kräver friskt blod såväl som strategiskt tänkande från lagen.

På tal om lag, så är här lagen som tjänar mest pengar:

  1. Team Liquid – $37,605,927.52
  2. OG – $34,610,723.59
  3. Evil Geniuses – $24,676,338.49
  4. Fnatic – $16,396,446.33
  5. Virtus Pro – $16,113,141.26

ESportens uppgång

Enligt Statista är det förväntade nettovärdet för eSportsektorn drygt 1,08 miljarder dollar. Utan att räkna in handelsvaror och sportkläder, ligger den här siffran väldigt nära de stora ligasporterna som tennis och basket. Med detta sagt, så är den enorma fanbase eSports -scenen en outnyttjad källa för reklam och produktplacering. Dessutom är det en av få sociala grupper som ännu inte har introducerats för sportspelvärlden.

Under de senaste tio åren har online -vadslagningsmarknaden ökat från 200 miljoner till 14 miljarder år 2020. Den siffran förväntas nå 200 miljarder i slutet av 2027, främst förstärkt av eSport -scenen. Detta är en enorm chans för både “expertfans” att satsa på de olika evenemangen och en plats där många stora annonsörer, vadslagningsföretag och lyxmärken vill placera sig själva och få uppmärksamhet från “zoomer” -generationen. Redan kan vi se att de 100 bästa spelbolagen i världen alla har bonuspaket samt olika förmåner för personer som är villiga att satsa pengar med dem på eSports. Det garanterar att enorma sponsringar, marknadsföring av fler och ännu större evenemang kommer att hända, och  det sätter press på konkurrenskraftiga spel som Dota 2 att överträffa förväntningarna, särskilt efter 2020 där nästan alla traditionella sportevenemang avbröts på grund av COVID -utbrottet.

Det är en spännande tid för eSport fans.

Lämna en kommentar