Counter-Strike fyller 21 år som franchise

Den 19:e juni år 1999 släppte Minh Le och Jess Cliffe den första versionen av Counter-Strike, denna versionen av Counter-Strike var endast en mod till det på den tiden omåttligt populära Half-Life. Där och då kunde nog ingen förutspå att Counter-Strike skulle utvecklas till det i särklass mest populära FPS-spelet genom tiderna.

Början av Counter-Strikes historia

De allra tidigare versionerna av Counter-Strike har en hel del gemensamt med CS:GO.. men ännu mer som inte är gemensamt. I denna version av Counter-Strike var det möjligt att “cooka” flashbangs, dvs. dra lös sprinten, hålla i granaten för att sedan kasta iväg den just innan den exploderar. En annan stor skillnad jämfört med idag, var att vapen som låg på backen när rundan var över, stannade kvar nästkommande runda. Det som inte har förändrats särskilt mycket, är vilka vapen som är tillgängliga. Det fanns förvisso inte särskilt många vapen tillgängliga, men nästan alla vapen som fanns då – finns även idag. Det enda undantaget är TMP:n. Detta var en väldigt svag SMG som idag kan likställas med PP-bizon. Nedan är en film på de vapen som fanns tillgängliga.

I den första versionen av betan så fanns det heller inga bombkartor. De kartor som fanns till en början, cs_prison, cs_mansion, cs_siege och cs_wpndepot,var alla gisslankartor. De första bombkartorna de_dust, de_nuke och de_prodigy släpptes i Counter-Strike beta version 3.0. Nuke ser i stora drag ut som den gör idag, men källaren är oerhört komplicerad med två stora rum och låååånga korridorer.

I beta version 6.0 släpptes ytterligare två spellägen. Assassination och Escape. I Assassination var målet för Counter-Terroristerna att eskortera en viktig person (VIP) till en helikopterplatta eller bepansrat fordon. Denna personen fick starta med 200 i liv, och 200 i armor, och var endast beväpnad med en kniv och en pistol. Om terroristerna lyckades döda denna personen så vann de rundan. I Assassination spawnade terroristerna i en befäst byggnad och målet var att lyckas ta sig ut därifrån med minst 3 spelare.

Första officiella releasen av Counter-Strike

Counter-Strike var till en början tänkt att fortsätta vara en mod till Half-Life, men Valve såg stor potential i titeln, och köpte i April 2000, när spelet fortfarande beta-testades, upp rättigheterna för Counter-Strike. Den 9:e November år 2000 släpptes den första officiella versionen av Counter-Strike, Counter-Strike 1.0. Denna version av spelet skeppades med populära kartor så som de_inferno och de_dust2. Även de_vertigo gick att spela i CS 1.0.

Counter-Strike må ha varit live, men detta är fortfarande väldigt tidigt 2000-tal. Spelet hadde samma grundpelare som idag, men det var fortfande väldigt oslipat. En av de största skillnadena mellan då och nu, var att man var tvungen att köpa ammunition till varje vapen. Andra stora skillnader var att AWP:n dödade i ett skott i benet, och att man faktiskt kunde höra fienders radiokommandon om man var nog nära dem.

Första majorn i Counter-Strike. NiP står som vinnare

Sverige var från början en av de mest dominanta nationerna. När den första majorn, CPL Winter 2001 avgjordes i Dallas år 2001 så stod helsvenska Ninjas in Pyjamas som vinnare. Den svenska lineupen bestod av något så ovanligt som 6 spelare. Dessa 6 spelare var Michael“ahl” Korduner, Johan “Hyb” Carlund, Tommy “Potti” Ingemarsson, Emil “HeatoN” Christensen, Johan “vesslan” Ryman och Erik “Medion” Engström. Finalen spelades som en BO3, och NiP vann båda de två första banorna som var de_nuke (ja de spelade faktiskt de_nuke två gånger i rad).

Som vi har nämnt tidigare, så var Counter-Strike aningen mindre polerat back in the days. Här visas ett tydligt exempel från den första majorfinalen  på vad för trick som var möjliga att utföra.

För att ge er lite perspektiv på olika versioner av spelet, så spelades detta på Counter-Strike patch 1.3.

Den mest polerade versionen av originalet i Counter-Strike-serien är utan tvekan den slutgiltiga versionen, Counter-Strike 1.6. I denna patchen släpptes tre nya vapen och tillbehör. Två av dem används än idag, IDP Defender (Galil) och Clarion 5.56 (Famas). Det tredje och sista tillbehöret, Tactical Shield var något som kom att bli oerhört kontroversiellt. I Counter-Strike 1.6 hade Counter terroristerna möjlighet att köpa en sköld som kunde användas tillsammans med en pistol. Alla som spelat Counter-Strike 1.6 minns nog skölden, antingen med glädje eller med avsky. De flesta minns den antagligen med avsky, då skölden var oerhört kontroversiell och bannad från alla turneringar och proffsmatcher.

Counter-Strike: Source, nytt men kontroversiellt

Den 1:a november 2004 släppte Valve en ny version av Counter-Strike, Counter-Strike: Source. Denna version av spelet behöll gameplay-mechanics från tidigare versioner, men den var byggd på en helt ny spelmotor som bland annat gjorde det möjligt för maputvecklare att använda sig av flyttbara props. Den innehöll även uppdaterade ljud och bättre grafik. En ny spelmotor innebar dock att spelet kändes och spelades helt annorlunda – karaktärer rörde sig genom kartorna på ett helt nytt sätt, granater fungerade inte som förr, och vapen betedde sig på ett sätt som ingen var van vid. 

Detta var något som många inte uppskattade, vilket ledde till att Counter-Strike-scenen i många år var oerhört splittrad mellan de båda versionerna. Under denna tid i Counter-Strikes historia hölls turneringar i både 1.6 och Source parallellt med varandra. Många av de proffs som kunde 1.6 ut och innan, var inte särskilt intresserade av att lära sig spelet på nytt, så de stannade med 1.6. Många nya spelare uppskattade dock ändringarna som kom med Source, så med tiden byggdes helt enkelt två olika proffsscener upp.

En ny era - Counter-Strike: Global Offensive

Counter-Strike:Global Offensive släpptes den 21 Augusti 2012, och den mottogs med blandad entuasism. Även här var problemet att många av de aktiva proffsspelarna inledningsvis inte var särskilt intresserade av att lära sig ett nytt spel med nya mechanics. Till en början hölls turneringar i alla tre versioner av spelet. Zonic, som idag är coach i danska CS:GO-laget Astralis, skriver i sin bok “The Astralis Story” att han var övertygad om att CS:GO aldrig kommer bli lika stort som 1.6, då problemet var samma som 8 år tidigare med Source. Zonic, som då själv var en aktiv proffsspelare hävdade att proffsen inte var intresserade av att lära sig nya gameplay-mechanics i ett helt nytt spel, utan hellre fortsatte med det de var bekanta med sedan tidigare.

Historien utspelade sig dock, och inom bara ett år hade i princip alla proffsspelare gått över till den Counter-Strike: Global Offensive. Med alla spelare samlade kunde Counter-Strike växa till nya nivåer av popularitet. Idag är Counter-Strike det mest spelade spelet på steam, och världens absolut mest populära FPS-titel. CS:GO turneringar fyller arenor och miljontals personer tittar på turneringarna via streams.

Esport betting är något som växt sig oerhört stort de senaste åren. Ett tydligt tecken på detta är att det har dykt upp en hel nischade spelbolag som endast erbjuder spel på olika esporter, ett exempel på detta är Pixel.bet. Fördelen med att spela på ett spelbolag som endast erbjuder betting på esport är att de erbjuder betting på många olika speltitlar, och de tenderar även att erbjuda många olika marknader. Om du är intresserad av att betta på csgo råder vi dig att endast spela på spelbolag som innehar en svensk licens.

Vad är ditt bästa minne från Counter-Strike? Kommentera gärna nedan!

Lämna en kommentar