Vad är adaptiv uppdateringsfrekvens?
Adaptiv uppdateringsfrekvens är ett viktigt koncept för den seriösa gamern. Teknologin fungerar genom att datorskärmens uppdateringsfrekvens matchar spelets FPS. Med adaptiv uppdateringsfrekvens slipper du screen tearing och spelet du spelar känns mycket mer responsivt. Detta är speciellt viktigt för den som spelar first person shooters, eftersom det kräver väldigt snabba reaktioner och några få millisekunder kan vara skillnaden mellan vinst och förlust. Både Nvidia och AMD erbjuder adaptiv uppdateringsfrekvens, Nvidias variant heter G-sync och AMD kallar sin för Freesync.
Syftet med G-sync och Freesync – Motverka Screen tearing
Screen tearing är det problem som G-sync och Freesync ämnar lösa. Screen tearing uppstår när den framerate som grafikkortet framställer inte är synkroniserad med bildskärmens uppdateringsfrekvens. Detta syns genom ett tydligt hack i bilden där båda bilderna visar olika information.
Nvidias G-sync
Nvidia var först ut på marknaden med sin version av adaptiv uppdateringsfrekvens, G-sync. G-sync kräver att man har ett grafikkort tillverkat av Nvidia och en bildskärm som är kompatibel med G-sync. För att en monitor ska kunna använda sig av G-sync krävs en specifik G-sync modul, denna modul tenderar att öka priset på skärmen med ungefär tusen kronor. G-sync skärmar följer därför en väldigt universell standard och delar samma funktioner med varandra.
AMDs FreeSync
FreeSync lanserades efter det att G-sync redan hade sett en del framgång på marknaden. För att kunna använda dig av Freesync behöver du ett grafikkort som är Freesync-kompatibel. Alla grafikkort från AMD som marknadsförs som gamingkort är kompatibla med Freesync, de senaste åren har även många av Nvidias grafikkort börjat stödja FreeSync. Om du har ett grafikkort från Nvidia så kan du kontrollera på Nvidias hemsida om den är kompatibelt med FreeSync. Du behöver även en bildskärm som har stöd för VESAs Adaptive-Sync. VESA adaptive sync är en öppen standard som inte kräver en proprietär modul. Freesync bildskärmar har genomgått noggrann testning för att säkerställa en optimal gaming upplevelse.
G-sync vs FreeSync
Freesync skärmar är billigare än motsvarande skärm med G-sync. Detta eftersom det är en öppen standard som inte kräver en dyr Nvidia modul för att den adaptiva teknologin ska fungera. FreeSync är alltså det mer budgetvänliga alternativet.
Fördelen för G-sync är hur de olika teknikerna hanterar spel med högre uppdateringsfrekvens än den maximala frekvens som skärmen stödjer. G-sync låser denna frekvens till densamma som skärmens, detta förhindrar all form av screen tearing. G-sync stödjer även Low Framerate Compensation (LFC). LFC säkerställer att den adaptiva uppdateringsfrekvensen fungerar i ett bredare spektrum av olika frekvenser. Om en skärm till exempel har stöd för adaptiv uppdateringsfrekvens mellan 40 och 100 Hz, så kommer man uppleva screen tearing om fpsen sjunker under 40 förutsatt att man inte använder sig av LFC.
V-sync
V-sync är den teknologi som används av de gaming skärmar som varken stödjer G-sync eller FreeSync. Detta är en OK teknologi som löser problem med screen tearing, men introducerar istället problem med input lag och hackigt gameplay. Vill du förhindra screen tearing är det bättre att använda sig av en skärm som stödjer FreeSync eller G-sync.
Köpa gamingskärm
Om du är intresserad av att köpa en gaming skärm så bör du inte lägga särskilt stor vikt vid om den stödjer Nvidias G-sync eller AMD:s FreeSync, det viktiga är att både skärmen och ditt grafikkort stödjer samma teknologi. De viktigaste koncepten inom skärmköp för dig som gamer är uppdateringsfrekvens och upplösning. Läs mer om dessa begrepp i våran köpguide där vi utser den bästa gaming skärmen & går igenom allt detta och mycket mer.