E-sportens framtid – kan den komma att räknas som en riktig sport? 1

E-sportens framtid – kan den komma att räknas som en riktig sport?

Att e-sporten börjar ta mer plats i sportrelaterade diskussioner råder det inga tvivel om. Senast den 4 mars rapporterade SVT att Riksidrottsförbundet under våren kommer genomföra sin fjärde omröstning kring huruvida e-sport ska räknas som en idrott eller inte. Men hur ser chanserna för en positiv omröstning ut? Vi kikar närmare på detta nedan.

E-sport, casino och betting – spelgenrer som växt explosionsartat

Förutom e-sport landar även casino och betting högt på listan över spelgenrer som haft en stor tillväxtkurva under senaste åren. Samtliga kategorier har sedan pandemin fått ett rejält uppsving och såväl e-sporten som spelindustrin omsätter idag miljardsummor.

När det kommer till casino och betting, finns det idag ett stort urval för spelare att välja mellan, med allt från klassiska spel till sports betting utan svensk licens för spelare som är ute efter andra oddsmöjligheter. Det är även på sajterna utan svensk licens man som oftast hittar oddsen för just tävlingar inom e-sporten. Man har även förhoppning om att dessa tävlingar kommer att öka i popularitet hos de svenska speljättarna.

Stor omsättning men lika stor konkurrens

Enligt en artikel publicerad av Expressen är intresset för e-sport väldigt stort världen över. Trots det stora intresset, och att industrin beräknas nå ett värde om 18 miljarder kronor år 2025, är det fortsatt svårt att tjäna pengar på spelandet. Främst är det lagen som vinner de stora turneringarna som kan klassa sig lyckliga ur ett ekonomiskt perspektiv där vinsterna inte sällan når upp emot hundratals miljoner kronor.

Men trots detta räknas fortfarande e-sporten inte som en riktig sport. Anledningen är att det fortsatt finns många fördomar kring att sporten inte innehåller tillräcklig fysisk aktivitet, och saknar social kontakt som finns i andra lagsporter. Utövarna själva menar dock på att man spenderar upp emot 12 timmar tillsammans dagligen med sina lagmedlemmar för att klara av de tuffa och krångliga tävlingarna.

Fjärde gången gillt?

I år finns dock förhoppningen att åsikterna ska vända, då man för fjärde gången hoppas på att få röstas in hos Riksidrottsförbundet. Tidigare år har rösterna för ett medlemskap inte nått hela vägen. Ett av problemen som man upplyst tidigare är att förbunden i sig inte har något ägandeskap i speltitlar som ingår i tävlingarna (till exempel Counter-Strike eller Dota 2). Dessa ägs i stället direkt av speltillverkarna vilket kan leda till konsekvenser för tävlingsformerna.

Därtill menar man även på att e-sporten, till skillnad från andra sporter, är enklare att fuska i. Här kan bland annat programvara installeras som är svår att upptäcka, vilket även det kan påverka integriteten av tävlingarna i sig.

Om årets röstning, som sker under maj månad, blir positiv för e-sporten innebär det att föreningarna kan ta del av det stora miljonbelopp som tilldelas landets idrottsföreningar. Enligt Svenska e-sportsförbundets ordförande, Sammi Kaidi, tror man dock att chanserna ser mycket bättre ut i år en tidigare. Kanske blir det fjärde gången gillt för e-sporten att få ett offentligt erkännande och större acceptans.

Korta frågor om e-sport

Vad innebär e-sport egentligen?

E-sport, eller elektronisk sport, är en form av tävlingsinriktad spelverksamhet som involverar professionella spelare och lag som tävlar i datorspel eller videospel.

Vilka typer av spel är vanliga inom e-sport?

De vanligaste typerna av spel inom e-sport inkluderar MOBA-spel (Multiplayer Online Battle Arena), FPS-spel (First-Person Shooter), strategispel, och fighting-spel. De mest klassiska spelen inkluderar Dota 2, League of Legends, och Counter-Strike.

Hur fungerar e-sport-turneringar?

E-sport-turneringar fungerar på liknande sätt som traditionella sportturneringar, där professionella spelare och lag tävlar mot varandra i ett antal matcher och utmaningar. De kan organiseras online eller på fysiska platser, där prispotten tenderar att vara väldig hög. I ”The international”, som är en av de största turneringarna inom sporten, kammade det vinnande laget hem närmare 200 miljoner svenska kronor.

Vilka är skälen till att e-sport bör räknas som en riktig sport?

Anledningar till att e-sporten ska räknas som en riktigt sport, eller idrott, är att det främst krävs en hög nivå av skicklighet och strategiskt tänkande likt andra, mer klassiska, sporter. Dessutom innebär tävlingar och mästerskap samma engagemang, träning, och professionalism som andra idrotter.