E-sporten kämpar med flera utmaningar

Innan covidpandemin slog till fanns mycket hype kring e-sport internationellt. Det anordnades flera stora event där en livepublik kunde se världens bästa spelare göra upp i stora turneringar. Publiken kunde följa matcherna på stora skärmar i arean. När coronapandemin var ett faktum kunde man inte längre arrangera dessa event. Trots detta fortsatte e-sport att öka i popularitet, då många hemmsittare var på jakt efter ny underhållning. Nu kommer dock rapporter om att e-sporten blöder pengar på flera olika håll. 

Overwatch är ett välkänt exempel 

Många experter inom e-sporten pratar om Overwatch som ett exempel på e-sportens problem. Blizzard var tvungna att lägga ner ligan vilket kostade deras moderbolag Microsoft 120 miljoner dollar. 

Ett annat exempel är Faze Clan som nyligen såldes för 16 miljoner dollar samtidigt som deras aktier kraschade på börsen. Experter hävdar att det är enkelt att skapa uppståndelse kring ett projekt i början, men att det är få projekt som har det som krävs för att bli långvariga i branschen. 

Kan också drabba casinobranschen

Om e-sporten fortsätter att tappa kommer det också drabba andra branscher som har koppling till e-sporten. Det gäller bland annat casinobranschen, i och med att det idag finns många spelbolag som erbjuder betting på e-sport. Om flera e-sportsligor läggs ner kommer det att påverka utbudet hos spelbolagen. Spelare som normalt brukar betta på oddset kan istället välja slots eller bordsspel. Det kan också leda till att spelbolagen plockar bort e-sport från sitt utbud. Fler väljer att spela online casino här där man bara kan välja mellan slots och bordsspel. 

Många pratar om e-sport som en bubbla

Redan innan pandemin var det många inom e-sporten som uttryckte sin oro över att det bara skulle vara en överhypad bubbla. Många e-sportsföretag tycks ha förlitat sig alldeles för mycket på sina sponsorer och inte tänkt på att pengarna en dag måste betalas tillbaka. Företrädare för stora aktörer som Evil Geniuses har gått ut med att de knappt haft någon omsättning trots att de är bland världens största e-sportsföretag. Riot Games ligger bland annat bakom Valorant. Det är få e-sporter som blir långvariga i branchen. Det stora undantaget är CS:GO, vilket har funnits i över 20 år

Åldern är också en faktor

En annan faktor som många spelare funderar över är åldern. Vissa proffsspelare har uttalat sig och säger att de börjar bli för gamla för att syssla med e-sport på heltid. Många spelare har varit aktiva sedan de var unga pojkar. Spelare som Andy “smoothie” Ta har varit med från början. Han har fått se e-sporten utvecklas från ett särintresse med få åskådare till ett globalt fenomen. Flera proffsspelare har blivit miljardärer på sitt spelande, men e-sporten som bransch är inte längre lukrativ. 

E-sporten har attraherat flera nya investerare

Eftersom e-sporten blev så hypad var det många stora investerare som gav sig in i branschen. Det visade sig dock att de investerade pengar i företag som inte hade någon omsättning. Statistik visar dock att bara 10 % av spelarna faktiskt spenderar pengar när de spelar på e-sport. Många investerare vill bara ge sig på de senaste trenderna och gör inte de efterforskningar som krävs, vilket nu blir ett bakslag för e-sportbranschen. Det fanns ingen tydlig affärsmodell och man vet nu i regel inte hur man ska fortsätta framåt.

Fler artiklar

Tävlingskalender för CS2 2025

Esport nyheter

Tävlingskalender för CS2 2025

Den professionella Counter-Strike-scenen står inför sitt mest intensiva år någonsin. Med över 30 större turneringar spridda över hela året har vi ett spännande år av counter-strike framför oss. Detta omfattande schema er [...]

»
Pinnacle Cup VI

E-sportturneringar

Pinnacle Cup VI

Spänningen är på topp inför kommande CS:GO turneringen Pinnacle Cup VI. Pinnacle Cup VI. Turneringen, som sträcker sig från 4 till 25 oktober, är den sjätte upplagan som hålls av Pinnacle.

»